Kärsivällisys palkitaan

Headhunting on sopivien henkilöiden etsimisistä toimeksiantajalle hänen antamien kriteerien mukaisesti.

Headhunterina etsin tehtävään parhaiten sopivat henkilöt erilaisia työkaluja käyttäen. Kun olen löytänyt mielestäni hyvän ehdokkaan, niin soitan hänelle tai lähetän sähköpostia kysyäkseni hänen kiinnostustaan ko. tehtävään.

Kun soitan kandille, niin kerron hänelle tehtävästä ja yrityksestä kaiken mitä tiedän – niin hyvät, kuin huonotkin puolet. Se ruokkii motiivia hakuvaiheessa ja myöhemminkin. Haluan olla rehellinen, enkä halua tilannetta, jossa valittu henkilö soittaa minulle ja sanoo: ”Lopetin, koska työ ei ollut ollenkaan sitä, mitä kerroit!”. Väärä rekrytointi on inhottava asia työntekijälle ja myös yritykselle ja sitä paitsi tulee tavattoman kalliiksi.

Headhunterina haluan, jotta toimeksiantajani saa sitoutuneen työntekijän, joka pystyy hoitamaan hänelle määritellyt tehtävät tuloksekkaasti. Haluan myös, että valittu henkilö viihtyy työssään ja tuntee onnistumista.

Nämä asiat toteutuvat vain, jos toimeksiantaja, headhunter ja kandi ovat rehellisiä sanoissaan ja teoissaaan koko prosessin ajan. Valheet ja väärä informaatio saavat oven liikkumaan – ulospäin. Ihmiset hakeutuvat pois, jos tehtävä, yrityskulttuuri tai johtaminen eivät ole luvatun mukaisia.
Kerron haastatteluvaiheessa, miten yrityksessä ymmärretään avoin johtamiskulttuuri, joustavuus, informointi, Lean jne. Nimittäin yritys voi väittää toimivansa Leanin mukaisesti, vaikka tuotannossa pistäytyminen antaa heti aivan toisenlaisen kuvan – epäjärjestys ja kaaos kaikkialla. Tässä tapauksessa mielikuva Leanista on erilainen ja sen headhunterina avoimesti kerron.

Aina silloin tällöin – onneksi ei usein – tulee tilanteita, jossa kandi yrittää luikerrella toimeksiantajalle muiden ohi keinolla millä hyvänsä. Yrittää keittiön ovesta ja välillä paraatiovestakin. Tunkee väkisin muiden ohi, eikä osaa odottaa vuoroaan. En tykkää tällaisista ihmisistä kaupan kassalla enkä muutenkaan.
Tällainen henkilö toimii samalla tavalla työssään. Aivan sama vaikutelma tulee puhelinmyyjästä, joka väkisin yrittää jatkaa, vaikka olen jo sanonut, että en osta mitään. Hän voi toki olla tehokas ja aktiivinen myyjä, mutta toimiiko sovitusti vai säveltää koko ajan omiaan? Pystyykö pitkäjänteiseen myyntityöhön, missä vaaditaan kärsivällisyyttä? Torimyyjäksi varmasti ok.

Kuuntelutaito ja toimintamallien ja muiden kunnioittaminen, sovitun noudattaminen ovat tärkeitä ominaisuuksia johtajalle ja miksi ei meille kaikille.

Hänen kohdallaan täytyyt varautua myös siihen, että tulee kipinöimään organisaatiossa ja asiakkaidenkin kanssa. Hänen johtajaltaan vaaditaan sopeutumista ja lehmän hermoja. Niin kuin eräs rouva sanoi miehestään: ”Helpompi on vahtia kapallista kirppuja kuin meidän Mattia”.

Työssäni saan tavata erilaisia ihmisiä toimeksiantajina ja työnhakijoina. Se onkin yksi headhunterin työn suola! Ollaan yhteydessä!

Kirjoittaja on

Jari Luoma, Headhunter Vaasasta.

Photo by Nicolas Tissot on Unsplash

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *